گنجینه کتاب های خطی و چاپ سنگی و سربی

گنجینه ای برای یافتن نایافتنی های کتب اسلامی ایرانی

گنجینه کتاب های خطی و چاپ سنگی و سربی

گنجینه ای برای یافتن نایافتنی های کتب اسلامی ایرانی

مشخصات بلاگ

ما در اینجا تصمیم داریم تا با در دسترس قرار دادن کتاب های نایاب و کمیاب خدمتی بر جامعه علمی انسانی تمام دنیا ارائه کنیم.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

 

الحمدلله مدتی است، با روند دیجیتال سازی نسخ خطی و دسترسی کامل به متون نسخ خطی در برخی کتابخانه‌های کشور، مانند کتابخانه مجلس، پروسه مقدسِ آزادسازی اندیشه‌های در بند، به طور محسوسی، بر کالبد حوزه تصحیح متون کهن اسلامی و شیعی، جانی تازه دمیده است.

شاید چند سالی نگذشته که نخستین بار دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)، با نهادن متن دیجیتالی حدود 300 نسخه از دستنویس‌های هموطن فقید کارو میناسیان (اصفهان) پیش قراول این اقدام ارزنده بود. دومین مجموعه‌ای که در ایالات متحده در قالب پروژه دیجیتال سازی، شکل گرفت، بزرگترین مجموعه نسخ خطی کل ایالات متحده، یعنی مجموعه نسخ دانشگاه پرینستون (Princeton University) در ایالت نیوجرسی بود که در براعت استهلال آن، متن کامل بیش از 200 نسخه جهت دسترسی عموم محققان، در سالهای میانی دهه اخیر با عنوان عربی <المکتبة البرستونیة>، به صورت فول تکست بر روی سایت کتابخانه دانشگاه نهاد شد.سومین پروژه مربوط به نسخ خطی کتابخانه دانشگاه میشیگان است که پیش‌تر اشاره‌ای کردیم و باز در آینده نزدیک درباره آن مجموعه سخن خواهیم گفت و سرانجام چهارمین پروژه‌ای که اخیراًدر امریکا راه اندازی شده، پروژه میراث اسلامی (IHP) نام دارد و از سوی دانشگاه هاروارد (Harvard University)، شهر کمبریج در ایالت ماساچوست است.

باید افزود که بیش‌ترین نسخ خطی اسلامی در کتابخانه‌ها و موزه‌های دو شهر بستن (Boston) و کمبریج (Cambridge) در ایالت ماساچوست (Massachusetts) نگهداری می‌گردند. در شهر بستن، کتابخانه آتنائوم (Athenaeum Lib.)، کتابخانه دانشکده پزشکی (The Boston Medical college Lib.)، کتابخانه عمومی شهر بستن (Boston Public Lib.)، موزه ایزابلا استوارت گاردنر (Isabella S. Gardner Museum) و موزه هنرهای زیبا (Museum of fine Arts) و در شهر کمبریج نیز، کتابخانه مرکزی دانشگاه هاروارد (Central Lib. Of Harvard Universitenty)، کتابخانه وایدنر دانشگاه هاروارد (Widener Lib.)، کتابخانه هوتن در دانشگاه هاروارد (Hutton Lib.) و موزه هنری فوگ (Foog Art Museum)، از جمله مراکز اصلی تجمّع نسخ خطی اسلامی نفیس و هنری هست که به زبانهای عربی، فارسی، ترکی، اردو و دیگر زبان‌های شرقی نگارش یافته‌اند. خوشبختانه اطلاعات ارزنده و مفیدی از برخی نسخه‌های خطی موجود در این کتابخانه‌ها و موزه‌ها از سوی زنده یادان ایرج افشار و محمدتقی دانش پژوه در نشریه نسخه‌های خطی (دفتر4، صص1-12 و دفتر9، صص346- 449) ارائه گردیده است.

پروژه میراث اسلامی در دانشگاه هاروارد، با استناد به مطالب مندرج در وبسایت دانشگاه، شامل فهرست‌نویسی، حفظ و مرمت، دیجیتال سازی صدها نسخه خطی اسلامی، نقشه‌ها و متون منتشر شده موجود در کتابخانه مشهور دانشگاه هاروارد و موزه‌های تحت پوشش این دانشگاه است که در آغاز با کمک مالی بنیاد ویلیام و فلورا هیولت در سال 2002 تأسیس گردید و بعدها با حمایت‌های سخاوتمندانه شاهزاده الولید بن طلال ادامه یافت و اینک برای سهولت دسترسی کاربران اینترنتی در سراسر جهان، به این مواد پژوهشی، بخشی از آن، در این وبسایت، منتشر می‌شود. باید افزود IHP یا همان پروژه میراث اسلامی، برنامه‌ مجموعه باز دانشگاه هاروارد (OCP) است که در آن، روند دیجیتال سازی بیش از 280 نسخه خطی، 275 متون چاپی و 50 نقشه، در مجموع، در بیش از 156000 صفحه، پیش برده شده است. فهرست حاضر شامل آثاری از قرون 10 تا 20 میلادی، از مناطقی همچون عربستان سعودی، شمال آفریقا، مصر، سوریه، لبنان، فلسطین، ایران، عراق، ترکیه، و جنوب (یمن)، جنوب شرقی و آسیای مرکزی است؛ که عمدتاً به زبانهای عربی، فارسی و ترکی عثمانی و جغتایی، اردو، مالایایی، گجراتی، هندی و دیگر زبانها، در موضوعاتی از جمله متون دینی و تفاسیر، عرفان، تاریخ، جغرافیا، حقوق (فقه) و علوم (نجوم، طالع بینی، ریاضیات، پزشکی)، شعر و ادب، فصاحت و بلاغت، منطق و فلسفه، خطاطی، فرهنگ و دستور زبان، و همچنین شرح حال (تراجم) و مانند آنها ارائه گردیده است[1].

برای دسترسی به کتابخانه دیجیتال نسخ خطی دانشگاه هاروارد: اینجا

برای جستجوی در عناوین و پدیدآوران این مجموعه دستنویس‌ها: اینجا

برای مشاهده آثار از طریق عناوین دستنویس‌های دانشگاه هاروارد: اینجا

برای مشاهده آثار از طریق پدیدآوران دستنویس‌های دانشگاه هاروارد: اینجا

برای مشاهده آثار از طریق ملیّت پدیدآوران دستنویس‌های دانشگاه هارواد: اینجا

برای مشاهده آثار از طریق زبان نگارش دستنویس‌های دانشگاه هارواد: اینجا

و برای مشاهده آثار از طریق موضوعات دستنویس‌های دانشگاه هارواد

نسخ قرآن کریم و علوم قرآن (Koran): اینجا

کتب تراجم، شرح احوال و بیوگرافی (Biography): اینجا

کتب خط و خوشنویسی و مرقعات (Calligraphy): اینجا

کتب لغت و واژه‌نامه‌ها (Dictionaries): اینجا

کتب علوم غریبه (Divination/Occultism): اینجا

کتب جغرافیا (Geography): اینجا

کتب دستورزبان (Grammar): اینجا

کتب حدیث و علوم حدیث (Hadith): اینجا

کتب اسماعیلیه (Ismaili Literature): اینجا

کتب فقه و حقوق (Law): اینجا

کتب ادبیات (Literature): اینجا

کتب در علم منطق (Logic): اینجا

کتب در علم فلسفه (Philosophy): اینجا

کتب شعری و ادب منظوم (Poetry): اینجا

کتب در علم فصاحت و بلاغت (Rhetoric): اینجا

کتب علمی (Science): اینجا

کتب احکام نجوم و  اختربینی (Astrology): اینجا

کتب هیئت و ستاره‌شناسی (Astronomy): اینجا

کتب در ریاضیات و علوم ریاضی (Mathematics): اینجا

کتب در طب و علوم پزشکی (Medicine): اینجا

کتب در تصوّف و عرفان (Sufism): اینجا

کتب در الهیات، عقاید و علم کلام (Theology): اینجا

منبع: سایت بساتین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی